Kuorma-auton historiaa
Kuorma-auton historia alkoi hyvin yksinkertaisesti, kun hevosvankkureista jalostettiin höyrymoottorikäyttöisiksi ja ne olivat erittäin karuja. Pikkuhiljaa henkilöautojen vanavedessä kuorma-autojen moottorit alkoivat siirtyä auton eteen, muuttua polttomoottoreiksi ja niihin tuli oikeat ohjaamot ja niiden koko suureni. Ensimmäisissä kuorma-autoissa veto toteutettiin ketjulla joka meni taka-akselille. Ajan kuluessa pyörätkin muuttuivat puupyöristä umpikumirenkaiksi ja umpikumeista ilmatäytteisiksi. Ajoneuvoihin sai kuormaa keskimäärin noin 1500-2000kg. 1. Maailmansodan jälkeen kuorma-autojen kehitys harppasi paljon. Moottorit muuttuivat dieselkäyttöiseksi, tuli paljon mukavuuksia, mm. sähköinen käynnistys ja ajovalot.1930-luvulla autojen painojakaumaa kehitettiin jotta kuormaa saatiin enemmän, vanteet muuttuivat puisista metallisiksi ja jarruja alettiin kehittää laittamalle ne myös taka-akselille. Toisen maailmansodan jälkeen tulivat huomattavasti modernimmat suorasuihkutusmoottorit ja 1949 markkinoille tuli turboahdin, jolloin hevosvoimat saatiin jo 200hv paikkeille. 1950 luvulla ajomukavuutta ja kuljettajan mukavuusvarusteita alettiin kehittää. Kopit ääni- ja lämpöeristettiin, sekä koppi ja penkit jousitettiin. Noin 1970-luvulla bensiinimoottoreista luovuttiin täysin. 1980-luvulla autojen turvallisuutta alettiin kehittää todenteolla, ja muunmuassa Mercedes-Benz toi ensimmäisenä markkinoille lukkiutumattomat jarrut.
Nykypäivänä kuorma-autot ovat kaikinpuolin kehittyneet valtavin harppauksin, ja 2000 luvulla päästöihin on toden teolla alettu kiinnittää huomiota. Myös kuorma-autojen kantavuudet ovat lisääntyneet valtavasti, niiden mukavuus on aivan uusissa ulottuvuuksissa ja ne ovat erittäin hyviä ajaa. Ilman kuorma-autoa nykypäivän logistiikka olisi todella erilaista.
Alan kehitys
Kuorma-autoilua on tehty ammattimaisesti siitä lähtien, kun on ollut kuorma-autoja. Ihmiset ovat tarvinneet ja tulevat aina tarvitsemaan kuljetuspalveluita, niin yksityiset, kuin yrityksetkin. Nykyään kuljetukset ovat paljon suurempia kuin ennen. Logistiikka on maailman kulmakivi.Kuorma-autoilijoista suurin osa on pienyrittäjiä, jotka ajavat omalla autolla ja työllistävät vain itsensä. Aikojen kuluessa autoilijat perustivat yhteenliittymiä jotta kaikki saisivat töitä ja olisivat kilpailukykyisempiä. Tällöin muodustuivat niin sanotut Kuljetustöiden keskukset, joihin autoilijat ostavat itsensä sisään, ja sitäkautta heille annetaan ajotehtäviä, ja kaikki osakkaat saavat tasavertaisesti töitä. Suomen myöhäinen kasvu oli suuri osa kuljetusalan kasvua, kun Suomea rakennettiin, kuorma-autoilijat olivat sitä tekemässä.
Ammattiliitot
Suomen ensimmäinen ammattiliitto perustettiin samaan aikaan Satamatyöntekijäinliiton kanssa vuonna 1905. Vuonna 1948 perustettiin Suomen autoalan työntekijäin liitto, jonka myötä työntekijöiden etua alettiin ajamaan.Oman alan työpaikka.
Reijo Hyvärinen KYn toiminta alkoi 1950-luvun vaihteessa Juankoskella, kun Reijo Hyvärinen hankki itsellensä Ford-merkkisen lavakuorma-auton. Yritys on aina ollut vahvasti perhekeskeinen, tälläkin hetkellä yli puolet työntekijöistä ovat samaa sukua. Myös työntekijöiden yksityiselämän tarpeita otetaan huomioon, esim. Jos on ollut tarvetta olla jossain muualla, se on yleensä onnistunut hyvin. Työporukalla on selvät pelisäännöt, että kun töitä tehdään, ne tehdään kunnolla ja loppuun, mutta aina asioiden ei tarvitse olla niin vakavia. Silloin tällöin yritys järjestää pikkujouluja ja syntymäpäiviä. Työntekijöitä muistetaan merkkipäivinä ja kiitetään pitkistä työsuhteista.![]() |
Reijo Hyvärinen KY:n kalustoa. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti