Johdanto Työselosteeni
aiheena on kuorma-autoon tehtävä täydellinen nesteiden vaihto. Valitsin tämän
aiheen, koska olen tehnyt kyseisen toimenpiteen ja huolto on iso osa alaamme.
Tavoitteenani on tehdä selosteesta ymmärrettävä, helppolukuinen ja kattava.
Pyrin myös käyttämään ammattitermejä mahdollisimman hyvin.
Toteutin
työn Veho Kuopion korjaamolla. Tila oli lämmin ja valaistus oli erittäin hyvä,
melu oli normaalia korjaamon ääniä ja paikka oli erittäin siisti. Työn kohteena
oli Mercedes-Benz Arocs. Kyseessä oli melko uusi ja hyväkuntoinen
puoliperänvetoauto.
Työturvallisuus ja työn valmistelu
Öljyjä ja jäähdytinnestettä vaihtaessa tulee varoa
mahdollisesti kuumaa öljyä ja nestettä. On suositeltavaa odottaa jonkin aikaa,
jos auto tulee suoraan ajon jälkeen työn alle, jotta auto jäähtyy hieman. Myös
proppuja avatessa tulee varoa öljy- ja jäähdytinnesteroiskeita. Työtä tehdessä
kannattaa käyttää haalaria, turvakenkiä, silmäsuojaimia ja mahdollisesti
hanskoja. Jos mahdollista auto on hyvä saada nosturille tai huoltomontun
päälle. Muutoin työasennot voivat olla hankalia.
Ennen työn aloittamista tulee etsiä vaadittavat
työkalut. Jos nosturi- tai monttupaikalla on tavaraa / työkaluja yms. tulee ne
siirtää pois omille paikoilleen ja tulee tarkastaa mitä jäähdytysnestettä tulee
järjestelmään laittaa ja mikä öljy kuuluu mihinkin, mistä öljy ja nesteet
lisätään ja mistä ne valutetaan pois. Koska olimme korjaamolla kaikki yleisimmät
öljyt ja jäähdytinnesteet oli suoraan saatavilla.
Vanhan öljyn poisto ja uusien öljyjen
lisäys
Ensiksi
tulee valuttaa vanhat öljyt pois uusien tilalta. Auton öljypohjan alle tulee
asettaa astia, johon vanha öljy mahtuu valumaan. Sen jälkeen tulee löysätä
öljypohjassa oleva proppu ja kiertää sitä hyvin varovasti samalla painaen aivan
loppuun asti, ja sitten ottaa se nopeasti pois, jotta öljy menisi siististi
astiaan. Kun öljy on valunut pois, laita proppu kiinni ja laita sinne uusi prikka
ja ota astia auton alta pois.
Moottoriöljynsuodatin
sijaitsee yleensä jossain moottorin lähettyvillä konetilassa. Ota oikean
kokoinen suodatinavain ja löysää sitä hieman, jotta saat pyöritettyä sen käsin
irti. Jos mukana tulee tiivisterengas ota se pois ja vaihda uuteen, joka tulee
yleensä uuden suodattimen mukana. Ota uusi suodatin ja pyyhi tiivistepinnalle
vähän öljyä ja aseta o-rengas huolellisesti paikalleen. Tämän jälkeen kierrä
suodatin käsin kireälle ja sitten kiristä sitä vielä vähän suodatinavaimella.
Tulee myös käyttää nauhalla olevaa, ei ketjulla olevaa suodatinavainta koska se
voisi vahingoittaa suodatinta.
Kun
vanhat öljyt on saatu pois tieltä, tulee lisätä uudet öljyt moottoriin. Ensiksi
tulee katsoa moottorin oikea öljytilavuus, sitten avata moottorin
venttiilikopan päällä oleva korkki ja kaataa öljy huolellisesti moottoriin
esim. suppilon kanssa, jotta sitä ei mene muualle moottoritilaan. Tämän jälkeen
laita korkki kiinni ja pyyhi mahdolliset roiskeet pois.
Jäähdytysnesteet Auton jäähdyttimen alle tulee laittaa astia, johon
kaikki pois tuleva neste mahtuu. Sen jälkeen avataan jäähdyttimen pohjassa
oleva proppu jonka jälkeen neste alkaa valua pois. Tulee varo mahdollisesti
kuumaa jäähdytysnestettä. Kun neste on valunut pois, laita proppu kiinni ja ota
astia pois auton alta. Tämän jälkeen lisätään oikea määrä oikeaa nestettä auton
maskin takana olevasta täyttöaukosta.
Voimansiirto Kuorma-autoihin vaihdelaatikkoöljyt vaihdetaan
harvemmin kuin moottoriöljyt, periaate on kuitenkin sama. Vaihdelaatikon
pohjasta avataan proppu ja mahdollisesti täyttöaukko, jotta öljy saa
korvausilmaa ja valuu paremmin pois. Kun vaihdelaatikko on valunut tyhjäksi,
vaihda propun rikka uuteen ja laita proppu kiinni. Tämän jälkeen lisätään öljyä
oikea määrä yleensä vaihdelaatikon kyljessä olevasta aukosta.
Autosta
riippuen on yleensä yksi tai kaksi tasauspyörästöä. Huollon kohteena olleessa
ajoneuvossa sattui olemaan kaksi tasauspyörästöä. Öljyn poisto tapahtuu niin, että pohjasta
avataan proppu ja tasauspyörästön sivulla on todennäköisesti vain kuminen suoja
mistä öljyt lisätään. Kun öljyt on
valuneet pois, laita proppu kiinni uuden rikan kanssa. Täytä öljyä kyljestä
niin pitkään, kunnes sitä alkaa valua pois. Tämän jälkeen laita kuminen suoja
huolellisesti paikalleen.
Jos
autossa on napaperät akseleiden päässä kuten kyseisessä autossa, tulee myös
niihin vaihtaa öljyt. Öljy on samaa kuin tasauspyörästössä. Navan päässä on keskellä reikä ja hieman
alempana. Alempi reikä pyöritetään alaspäin ja molemmat proput avataan jolloin
öljy alkaa valua pois. Sen jälkeen alempi proppu laitetaan kiinni ja
keskimmäisestä propusta lisätään öljyä, kunnes öljyä alkaa tulla ulos jonka
jälkeen proppu kiristetään.
Arviointi Onnistuin mielestäni työssäni hyvin.
Työssä on paljon vaiheita ja oli ensimmäinen kerta, kun tein kyseisen huollon
joten asentaja oli apuna. Opin paljon kyseisestä asiasta ja ensi kerralla
osaisin tehdä sen vielä itsenäisemmin.
Olen öljyt vaihtanut normaaliin henkilöautoon, mutta kuorma-autoon en. Ehkä täytyy tämä opetella vielä. Nyt meidän kuorma-auto ei ole edes käyttökelvollinen. Mieheni kertoi, että jonkinlaiset raskaankaluston varaosat täytyisi hankkia. Mistähän niitä kannattaisi lähteä etsimään? https://www.meca.fi/truck/varaosat/
VastaaPoista