tiistai 29. marraskuuta 2016

Kuorma-auton öljynvaihto



Johdanto                             Työselosteeni aiheena on kuorma-autoon tehtävä täydellinen nesteiden vaihto. Valitsin tämän aiheen, koska olen tehnyt kyseisen toimenpiteen ja huolto on iso osa alaamme. Tavoitteenani on tehdä selosteesta ymmärrettävä, helppolukuinen ja kattava. Pyrin myös käyttämään ammattitermejä mahdollisimman hyvin.

                                            Toteutin työn Veho Kuopion korjaamolla. Tila oli lämmin ja valaistus oli erittäin hyvä, melu oli normaalia korjaamon ääniä ja paikka oli erittäin siisti. Työn kohteena oli Mercedes-Benz Arocs. Kyseessä oli melko uusi ja hyväkuntoinen puoliperänvetoauto.

Työturvallisuus ja työn valmistelu          

Öljyjä ja jäähdytinnestettä vaihtaessa tulee varoa mahdollisesti kuumaa öljyä ja nestettä. On suositeltavaa odottaa jonkin aikaa, jos auto tulee suoraan ajon jälkeen työn alle, jotta auto jäähtyy hieman. Myös proppuja avatessa tulee varoa öljy- ja jäähdytinnesteroiskeita. Työtä tehdessä kannattaa käyttää haalaria, turvakenkiä, silmäsuojaimia ja mahdollisesti hanskoja. Jos mahdollista auto on hyvä saada nosturille tai huoltomontun päälle. Muutoin työasennot voivat olla hankalia.

Ennen työn aloittamista tulee etsiä vaadittavat työkalut. Jos nosturi- tai monttupaikalla on tavaraa / työkaluja yms. tulee ne siirtää pois omille paikoilleen ja tulee tarkastaa mitä jäähdytysnestettä tulee järjestelmään laittaa ja mikä öljy kuuluu mihinkin, mistä öljy ja nesteet lisätään ja mistä ne valutetaan pois. Koska olimme korjaamolla kaikki yleisimmät öljyt ja jäähdytinnesteet oli suoraan saatavilla.

Vanhan öljyn poisto ja uusien öljyjen lisäys

                                            Ensiksi tulee valuttaa vanhat öljyt pois uusien tilalta. Auton öljypohjan alle tulee asettaa astia, johon vanha öljy mahtuu valumaan. Sen jälkeen tulee löysätä öljypohjassa oleva proppu ja kiertää sitä hyvin varovasti samalla painaen aivan loppuun asti, ja sitten ottaa se nopeasti pois, jotta öljy menisi siististi astiaan. Kun öljy on valunut pois, laita proppu kiinni ja laita sinne uusi prikka ja ota astia auton alta pois.

                                            Moottoriöljynsuodatin sijaitsee yleensä jossain moottorin lähettyvillä konetilassa. Ota oikean kokoinen suodatinavain ja löysää sitä hieman, jotta saat pyöritettyä sen käsin irti. Jos mukana tulee tiivisterengas ota se pois ja vaihda uuteen, joka tulee yleensä uuden suodattimen mukana. Ota uusi suodatin ja pyyhi tiivistepinnalle vähän öljyä ja aseta o-rengas huolellisesti paikalleen. Tämän jälkeen kierrä suodatin käsin kireälle ja sitten kiristä sitä vielä vähän suodatinavaimella. Tulee myös käyttää nauhalla olevaa, ei ketjulla olevaa suodatinavainta koska se voisi vahingoittaa suodatinta.


                                            Kun vanhat öljyt on saatu pois tieltä, tulee lisätä uudet öljyt moottoriin. Ensiksi tulee katsoa moottorin oikea öljytilavuus, sitten avata moottorin venttiilikopan päällä oleva korkki ja kaataa öljy huolellisesti moottoriin esim. suppilon kanssa, jotta sitä ei mene muualle moottoritilaan. Tämän jälkeen laita korkki kiinni ja pyyhi mahdolliset roiskeet pois.

Jäähdytysnesteet                Auton jäähdyttimen alle tulee laittaa astia, johon kaikki pois tuleva neste mahtuu. Sen jälkeen avataan jäähdyttimen pohjassa oleva proppu jonka jälkeen neste alkaa valua pois. Tulee varo mahdollisesti kuumaa jäähdytysnestettä. Kun neste on valunut pois, laita proppu kiinni ja ota astia pois auton alta. Tämän jälkeen lisätään oikea määrä oikeaa nestettä auton maskin takana olevasta täyttöaukosta.

Voimansiirto                       Kuorma-autoihin vaihdelaatikkoöljyt vaihdetaan harvemmin kuin moottoriöljyt, periaate on kuitenkin sama. Vaihdelaatikon pohjasta avataan proppu ja mahdollisesti täyttöaukko, jotta öljy saa korvausilmaa ja valuu paremmin pois. Kun vaihdelaatikko on valunut tyhjäksi, vaihda propun rikka uuteen ja laita proppu kiinni. Tämän jälkeen lisätään öljyä oikea määrä yleensä vaihdelaatikon kyljessä olevasta aukosta.

                                            Autosta riippuen on yleensä yksi tai kaksi tasauspyörästöä. Huollon kohteena olleessa ajoneuvossa sattui olemaan kaksi tasauspyörästöä.  Öljyn poisto tapahtuu niin, että pohjasta avataan proppu ja tasauspyörästön sivulla on todennäköisesti vain kuminen suoja mistä öljyt lisätään.  Kun öljyt on valuneet pois, laita proppu kiinni uuden rikan kanssa. Täytä öljyä kyljestä niin pitkään, kunnes sitä alkaa valua pois. Tämän jälkeen laita kuminen suoja huolellisesti paikalleen.

                                            Jos autossa on napaperät akseleiden päässä kuten kyseisessä autossa, tulee myös niihin vaihtaa öljyt. Öljy on samaa kuin tasauspyörästössä.  Navan päässä on keskellä reikä ja hieman alempana. Alempi reikä pyöritetään alaspäin ja molemmat proput avataan jolloin öljy alkaa valua pois. Sen jälkeen alempi proppu laitetaan kiinni ja keskimmäisestä propusta lisätään öljyä, kunnes öljyä alkaa tulla ulos jonka jälkeen proppu kiristetään.

Arviointi                              Onnistuin mielestäni työssäni hyvin. Työssä on paljon vaiheita ja oli ensimmäinen kerta, kun tein kyseisen huollon joten asentaja oli apuna. Opin paljon kyseisestä asiasta ja ensi kerralla osaisin tehdä sen vielä itsenäisemmin.


1 kommentti:

  1. Olen öljyt vaihtanut normaaliin henkilöautoon, mutta kuorma-autoon en. Ehkä täytyy tämä opetella vielä. Nyt meidän kuorma-auto ei ole edes käyttökelvollinen. Mieheni kertoi, että jonkinlaiset raskaankaluston varaosat täytyisi hankkia. Mistähän niitä kannattaisi lähteä etsimään? https://www.meca.fi/truck/varaosat/

    VastaaPoista