tiistai 29. marraskuuta 2016

Kuorma-auton renkaanvaihto




Johdanto

Työselosteeni aiheena on kuorma-autoon tehtävä renkaanvaihto. Valitsin tämän aiheen, koska olen tehnyt kyseisen työn useamman kerran ja osaan kertoa sen eri vaiheista. Tavoitteena on kirjoittaa tekstistä sellainen, että sen lukija voi hahmottaa kaikki työvaiheet renkaanvaihdossa. Tavoite on myös se, että tekstin jälkeen teoriassa kuka vain osaisi vaihtaa renkaan.


Toteutin  työn meidän omalla pihalla kuorma-auton parkkipaikalla. Vaihdoimme talvipinnat, joten sää oli jo syksyisen viileä ja hieman pilvinen. Varsinaista melua työnteko hetkellä ei ollut. Auto, johon vaihdoimme renkaita, oli Scania R500 kuorma-auto. Kyseessä oli vuonna 2014 valmistettu normaalikuntoinen kuorma-auto.


Työturvallisuus

 Työturvallisuuteen liittyviä riskiä työssä on jonkin verran. Esimerkiksi painava rengas voi kaatua päälle tai mutterinväännin lähteä kädestä. Työ täytyy suunnitella hyvin, jotta vahingoilta vältyttäisiin. Työasuna minulla oli työtakki sekä housut. Suojavarusteina olivat työhanskat ja turvakengät. Työn ergonomiaa ovat oikeanlainen työasento ja oikeat työtavat.


Työn valmistelu

Työn alkaessa otin esille siihen tarvittavat työkalut ja tarvikkeet. Tarvittavia tavaroita olivat tunkki, kompressori, paineilmaletku, mutterinväännin, oikean kokoinen hylsy, rengasrauta ja mutteriterva.

Ennen työn varsinaista aloitusta katsoin, että uudet renkaat ovat hyvässä kunnossa ja niissä on riittävästi ilmaa. Tarkistin myös, että työkalut ovat kunnossa ja niillä on turvallista työskennellä


Entisen renkaan poistaminen


Ensimmäinen työvaihe oli entisen renkaan poistaminen. Tätä ennen kuitenkin auto tuli nostaa tunkilla ylös, jotta rengas saadaan vaihdettua. Menin auton alle, asetin tunkin oikeaan kohtaan ja nostin auton ylös. Kun auto oli saatu ylös, laitoin kompressorin päälle ja liitin siihen ruuvinvääntimen. Sitten aloin avaamaan pyöränmuttereita.


Osa muttereista oli hieman tiukassa, joten niitä sai avata hieman kauemmin kuin muita. Tämän jälkeen autoin entisen renkaan pois rengasraudan avulla. Katsoin myös, että pyöränpulttien kierteet eivät vaurioituneet renkaan irrotuksessa.

Pulttien voitelu

Ennen uuden renkaan paikalleen laittamista, pyöränpultit tuli voidella mutteritervalla. Se on tärkeää, koska muuten seuraavalla kerralla mutterien aukaisu on todella vaikeaa.


Uuden renkaan laittaminen

Voitelun jälkeen aloitin uuden renkaan asentamisen. Nostin renkaan rengasraudan avulla paikalleen ja katsoin, että se meni kunnolla kohdalleen. Tämän jälkeen kiersin ensin mutterit käsin paikalleen ja sitten kiristin ne mutterinvääntimellä. Mutteri on riittävän tiukalla, kun se ei enää pyöri kierteillä. Kun rengas oli paikallaan, kävin auton alla laskemassa tunkin ja otin sen pois sieltä.


Renkaanvaihdon jälkeen siivosin työympäristön ja laitoin käyttämäni työkalut takaisin omille paikoilleen. Renkaanvaihdon jälkeen täytyy aina muistaa tehdä jälkikiristys parinsadan kilometrin ajon jälkeen. Tämä on tärkeää, sillä vaikka olisit kiristänyt mutterit kuinka tiukkaan tahansa, ne voi silti irrota ajaessa.


Arviointi  

 Minun mielestäni työ onnistui hyvin. Se oli helppoa, koska olen tehnyt saman työn ennenkin, joten työtavat ovat tuttuja. Voisin kehittyä vielä työssä käyttämässäni ajassa, eli olla nopeampi. Tällä kertaa opin, että kaikki työkalut kannattaa ottaa kerralla esille, jotta säästyy aikaa, kun ei tarvitse kävellä edes takaisin työmaan ja autotallin välillä. Seuraavalla kerralla otan kaikki tarvittavat välineet esille, jotta työnteko sujuisi mahdollisimman nopeasti.

Tekemästäni työstä on paljon hyötyä tulevaisuudessa, sillä rengas voi hajota tien päällä ja matka ei jatku, jos rengasta ei osaa vaihtaa. Kyvystä osata vaihtaa rengas on myös hyötyä siinä suhteessa, että siinä säästää rahaa, kun ei tarvitse viedä autoa rengasliikkeeseen renkaanvaihtoon.













2 kommenttia:

  1. Varmasti on hieman erilaista touhua, kun kuorma-autoon tehdään rengastyöt. Niitä kun on enemmän, ja ovat suurempiakin. Meillä on ihan pieni henkilöauto, siihenkin täytyy rengastyöt tehdä sitten, kun ne on aika taas vaihtaa. https://www.keravancarservice.fi/renkaat-ja-rengastyot

    VastaaPoista
  2. Rengasrauta on hyvä apuväline. Meiltäkin semmoinen löytyy. Meidän kuorma-autoon pitäisi tehdä huolto nopeasti, pääsee sitten taas käyttämään sitä. Meilläkin kun on tilauskuljetuksia odottamassa. https://www.meca.fi/truck/korjaamot/

    VastaaPoista